Persbericht
Op a.s. zaterdag 23 mei om 11.00 uur organiseert Stichting Building a Bridge een ‘Taizéviering voor allen’ in de Kapel in ’t Zand (Parklaanlaan 1, Roermond). Net als vorig jaar spreken ook nu bepaalde groeperingen over een ‘Roze Viering’. Deze term is op geen enkel moment gebezigd door de organisatie en doet ook geen recht aan de werkelijkheid. Wij hebben een ‘viering voor allen’ voorbereid, waarop vanuit kerkelijk oogpunt niets valt aan te merken.
Stichting Building a Bridge zet zich in voor de dialoog tussen de rooms-katholieke kerk en de LHBTI-gemeenschap en probeert vanuit beide kanten vooroordelen over elkaar te doorbreken. Bewust plaatsen we de viering tijdens de Pride Week Roermond. Die laatste is volgens ons niet compleet zonder religieus element, omdat juist een aanzienlijk deel van de LHBTI-gemeenschap religieus is.
Binnen de rooms-katholieke kerk is discriminatie van queer personen nog steeds aan de orde van de dag. Discriminatie van LHBTI-personen is niet verenigbaar met de traditionele leer en het geloof zoals die eeuwenlang door de kerk zijn doorgegeven. De Catechismus van de Katholieke Kerk verbiedt deze discriminatie uitdrukkelijk.
Wij distantiëren ons met nadruk van de onjuiste informatie die door bedoelde groeperingen is verspreid en waarmee zij druk trachten uit te oefenen op de organisatie enop het bisdom Roermond. Het is eens te meer stuitend dat door hen gebed wordt misbruikt als uiting van protest.
Dat een eenvoudige en correcte gebedsviering waarbij LHBTI-personen het voortouw nemen, zulke reacties oproept, spreekt boekdelen over de noodzaak van deze viering.
We zijn de gemeente Roermond, Handhaving en politie erkentelijk voor het goede overleg en de professionele ondersteuning. Onze dank gaat ook uit naar het kerkbestuur van de Kapel in ’t Zand voor de facilitering, het warme welkom en de standvastigheid. Door dat alles kan de viering zoals gepland gewoon doorgaan.

